Veel ondernemers denken dat duurzaamheid hun commerciële doelen in de weg staat. Roel Welsing, directeur van de Apenheul, gelooft juist dat duurzaamheid nodig is om succesvol te blijven. Net als vele anderen maakt hij zich zorgen over hoe het gaat met de wereld. “In de hedendaagse economie heeft de natuur veel te weinig een stem.”

Dit is 1 van 11 verhalen uit het Greenchoice’ e-book ‘Hoe verduurzaamt zakelijk Nederland?
Download hier het e-book vol duurzame inspiratie.

Roel Welsing komt uit het bedrijfsleven; hij werkte jarenlang bij Triodos Bank. Bij de duurzame bank waar hij werkte, gebruikte hij geld om de wereld te verbeteren.  Nu, bij de Apenheul, zet hij de inkomsten uit de verkochte kaartjes en de zakelijke events in om de maatschappelijke ambitie van het park na te jagen: het vergroten van de bewondering en het respect voor de natuur.

“Er wordt vaak verondersteld dat duurzaamheid en commercie elkaar tegenwerken. Maar ik ben juist van mening dat die elkaar versterken”, vertelt hij. “Die combinatie dwingt je om veel creatiever en innovatiever te zijn. Ondernemers die commercie en duurzaamheid goed weten te combineren, zijn de winnaars van de toekomst.” 

Nieuwe snackbar voor dwergapen

Welsing nam de afgelopen tijd flink wat duurzame maatregelingen. Zo is de carport van de dienstparkeerplaats vol gelegd met zonnepanelen van KiesZon. 416 stuks, genoeg om het naastgelegen kantoor van energie te voorzien. 

Het nieuwe verblijf voor de dwergapen is een ander goed voorbeeld. Helemaal energieneutraal, met ledverlichting, warmtepomp, een sedumdak en daardoor deels opgaand in de natuurlijke omgeving. 

Het nieuwe pand vervangt een oud gasgestookt gebouw, dat dramatisch geïsoleerd was. “We hebben wel een deel van het oude gebouw laten voortleven als de allergrootste insectenmuur ter wereld, dé snackbar voor onze dwergapen”, zegt Welsing. “Zo hebben we én een duurzaam energieneutraal gebouw op ons park, én een nieuw verhaal gecreëerd.”

Medewerkers denken mee over duurzaam ondernemen

Elke maand, op een donderdagmiddag, komen de medewerkers van de Apenheul bijeen. Dan spreken ze over duurzaamheid en natuur, en over commerciële kansen voor het park. 

Zo dachten de werknemers mee over de nieuwe bedrijfskleding van de Apenheul. Welsing wilde circulaire spijkerbroeken, maar niet iedereen was meteen enthousiast. “Ik kwam te veel in de privésfeer van medewerkers. Ik wilde te snel”, zegt hij. 

Nadat medewerkers intensiever werden betrokken bij het proces – de broek is hierdoor op een aantal punten zelfs verder verbeterd – dragen steeds meer collega’s een circulaire spijkerbroek. De les: “Niet te snel willen, maar wél door blijven gaan.” 

Gestaag verduurzamen

Welsing past die les overal toe in het park. Helemaal aardgasvrij zou hij wel willen, maar is nog niet mogelijk. Daarom koopt hij voor nu duurzaam gas in. 

Ook wil hij het liefst geen vleesgerechten verkopen in de Apenheul. “Maar van het opgeheven vingertje ben ik geen voorstander. Liever gebruiken we de apen als voorbeeld om het gesprek aan te gaan over gezonde voeding: een gorilla is tien keer sterker dan je vader, en hij eet alleen maar groenten!” 

Meer verhalen lezen over duurzaam ondernemen? In het gratis e-book van Greenchoice vertellen nog tien organisaties hoe ze met hun onderneming een bijdrage leveren aan het klimaat. Download hier het e-book ‘Hoe verduurzaamt zakelijk Nederland?’

Over de Apenheul

De Apenheul is het dierenpark op de Veluwe met meer dan driehonderd loslopende apen. Net als Greenchoice maakt de Apenheul werk van duurzame energie, onder meer door te kiezen voor zonnepanelen van KiesZon.